יום רביעי, 5 באוקטובר 2011

האם נכון שאסור לצום בתקופת ההנקה?

ההחלטה אם לצום היא החלטה אישית והלכתית, ויש להיוועץ עם הרב בעניין.
מבחינה פיזיולוגית, מותר לצום כשמניקים.



הדבר תלוי מאד בגיל התינוק. בימים הראשונים שלאחר הלידה, לפני שההנקה מבוססת, מומלץ לא לצום. יולדת בתוך שלשה ימים מהלידה אינה צמה. אמא בריאה לתינוק בריא, כשבועיים אחרי הלידה, כשההנקה כבר מבוססת, יכולה בהחלט לצום כרגיל.

לעיתים, נשים מניקות מגלות, שבזמן הצום, נפח החלב שלהן קטן. אם זה יום חם, והתינוק צעיר מגיל 6 חודשים, החלב עבורו מהווה גם את השתייה שלו, ויתכן שהוא ירצה לינוק לעיתים יותר תכופות.. אם ביום רגיל הנקת 8 פעמים ביממה, אזי בזמן הצום, את עשויה להניק בין 10 ל-12 פעמים ביממה.

חשוב לציין, שהרכב החלב נשאר טוב, בריא ומספק לתינוק, ואין סכנה שייגמר החלב בגלל הצום.

ביממה לאחר הצום, יתכן ותרגישי שהתינוק עדין מעוניין לינוק לעיתים יותר תכופות. זו התנהגות טבעית, שאמורה לחלוף תוך כ- 24 שעות.



ההלכה מאפשרת לאישה לנהוג בשיקול דעת במהלך הצום ואף לשתות בכמות קטנה. לפי עצת הרב, בזמן הצום, נשים מניקות יכולות לשתות "לשעורים". ממלאים את הפה מים, וכמה שנכנס, מותר לבלוע. כך מדי פעם, במשך הצום, אם את מרגישה צורך בכך.


מותר גם לאכול משהו בגודל של ענב, אם את מרגישה שאת חייבת.

טיפ 1: אם החלטת להניק, מומלץ לשתות הרבה מאד לפני הצום ובסופו, ועדיף לשתות מים.


טיפ 2: אם את חוששת שלא יהיו לך די כוחות כדי להניק במהלך הצום, תוכלי לשאוב חלב כמה ימים לפני הצום, ולהכין בקבוק או שניים של חלב, לקראת יום הכיפורים. את תוכלי לצום מבלי להתאמץ יתר על המידה, ואילו התינוק שלך יהנה מחלב אם מזין ומעשיר.


תשובתה של ד"ר ג'ינה ויסמן, יועצת הנקה מוסמכת IBCLC, חברה באיגוד הארצי ליועצות הנקה מוסמכות, המעבירה סדנאות הנקה ליולדות במלון יולדות הדסה בייבי.

למידע נוסף:


http://www.nishmat.net/


http://www.halavm.co.il/


http://www.hadassahbaby.co.il/


צום קל!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה