יום ראשון, 20 בנובמבר 2011

למה זקוק התינוק? למתו"ק!

מתו"ק הם ראשי תיבות של מגע, תנועה וקול.


כפי שהתינוק קיבל ברחם את שלושת המרכיבים הללו, כך הוא זקוק להם גם לאחר הלידה. התינוק הורגל להתנועע בכוחות עצמו, לחוש מגע של נוזל ושל הגוף של אמו כל הזמן ושמע קולות (כמעט) כל הזמן. כשהתינוק שוכב לבד במיטה, בלי לחוש נוכחות של אנשים מסביבו, בלי יכולת להתנועע ומבלי לשמוע צלילים, הוא לא מקבל מספיק מתו"ק.



את אותם הדברים שאנחנו לא עושים ולא מאפשרים לעשות באופן טבעי, אנחנו צריכים לתת לו באופן מלאכותי. אנחנו יכולים לסייע לתינוק לצאת מתוך ה'אני' שלו החוצה, להעניק לו גירויים ולגרום להתפתחות שלו. אנחנו יכולים 'להכריח' אותו ליצור קשר עין, להוציא אותו מה'צמר גפן', לנסות לא לגונן עליו יתר על המידה ולאפשר לו לחוש מגע מחוספס ועוצמתי, לשמוע צלילים רועשים, לראות אורות חזקים וכו', כדי לחשוף אותו לעולם האמיתי ולא להפוך אותו לרגיש מדי.



אז מה תינוק צריך? מתו"ק!


מגע - ברחם התינוק התרגל למגע עמוק. הוא הרגיש שאמא מחזיקה אותו חזק ויש לו על מי לסמוך. בחוץ אנחנו לרוב מתיחסים אליו בעדינות, ואז הוא עשוי להרגיש תחושה של לחץ כי אינו חש החזקה בטוחה.


צריך להחזיק את התינוק בעוצמה ובבטחה, לא לפחד ללחוץ, לטפוח, לעסות ולשפשף. הוא זקוק לזה. חשוב לתת לו חיסון חושי ולאפשר לו להתנסות מההתחלה בכל סוגי המגעים.


תנועה - מערכת העצבים של התינוק זקוקה לתנועה. התנועה מאפשרת לו לשחרר מתחים. מומלץ לאחוז את התינוק ולנוע אתו בניעות למעלה למטה או לשבת על כדור פיזיו ולקפוץ בעדינות.


קול - התינוק נרגע כשהוא שומע את קולה של אמא. חשוב לשלב מגע עם קול, ולהפיק צלילים חוזרים כדוגמת א..א...א או שששששששששששש....

זכרי, ילד שנחשף יותר, חווה והתנסה, יתפתח טוב יותר. כדי להתפתח טוב, ילד זקוק למתו"ק – מגע, תנועה וקול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה