יום שלישי, 30 באוגוסט 2011

סדנת תזונה לאם ולתינוק - שאלות ותשובות


תזונת התינוק

שאלה: עד איזה גיל מומלץ להניק?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שאין תשובה אחת נכונה, זה מאד אינדיבידואלי בין נשים ותרבויות שונות. אם הולכים לפי ה"ספר", הרי שתדריך תזונת תינוקות של משרד הבריאות ממליץ להניק תינוקות עד גיל חצי שנה.
גם אם ממשיכים להניק עד גיל מאוחר, חשוב לשלב מגיל 6 חודשים מזונות נוספים. ככל שהתינוק גדל רב תזונתו לא תתבסס על הנקה אלא על מזונות מוצקים.

שאלה: מה החלב הטוב ביותר לתינוקת שלי?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שחלב אם הוא המזון הטוב והמיטיב ביותר עבור תינוקך ועבורך. לחלב אם מעלות רבות לעומת פורמולות לתינוקות, המנסות להדמות לחלב אם, אך אינן זהות לו בהרכביו.
חלב אם מתאים לצרכים התזונתיים של התינוק שלך מבחינת אנרגיה, חלבונים, ריכוז מינראלים וויטמינים. החלב שלך מכיל בתוכו חומצות שומן, החיוניות להתפתחות המוח, נוגדנים של מערכת החיסון, הרכב חלב האם משתנה במהלך ההנקה מידי יום ובהתאם לגדילה של התינוק.
ובעוד התינוק נהנה מערכים תזונתיים, לך ההנקה מסייעת בכיווץ הרחם, מגנה עליך מפני מחלות בעתיד וגורמת לך להוצאת אנרגיה כמעט מבלי לזוז...
ואל תשכחי שייצור חלב אם אינו מזהם את הסביבה והוא הכי זול שיש. לכן, אם אין סיבה רפואית, מומלץ להניק ולהעניק חלב אם לתינוק. במידה ויש קושי בהנקה, מומלץ לפנות ליועצת הנקה, לרוב הבעיות יש פתרונות.

שאלה: אני מעדיפה לתת לתינוק שלי פורמולה, איזו עדיפה?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שאם מחליטים לתת לתינוק פורמולה, עדיף פורמולה לא צמחית, כיון שכמות החלבון שם אמנם מוגברת, אבל הוא פחות איכותי משל חלב פרה.
אם יש חשד לרגישות למוצרי חלב אצל התינוק, יש לפנות לייעוץ רפואי ובהתאם לתת פורמולה על בסיס חלב פרה מפורקות.

שאלה: מתי אפשר לחשוף את התינוק לאוכל שהוא לא חלב?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שהחל מגיל 4 חודשים ניתן לחשוף תינוקות למזונות שונים, אבל לא חלב או דבש. מומלץ להתחיל ב-2 עד 4 כפיות ביום. בכמויות קטנות. אין הכוונה ששלב הטעימות ישמש כארוחה אלא כגירוי- טעימה בלבד. מומלץ לחשוף תינוקות למזונות באופן הדרגתי, בכל פעם מזון אחד. הדבר חשוב לצורך איתור מזונות אלרגנים.
את האוכל יש לתת לתינוק רק אחרי ההנקה.


שאלה: איך יודעים מתי הזמן הנכון לחשוף תינוק למזונות חדשים?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שברגע שהתינוק יודע להושיט את היד ולקחת, זה זמן נכון להתחיל להציע לו סוגי מזון שונים. עם זאת, חשוב לדעת שהנקה וחשיפה מוקדמת עשויים לגרום להורדת אלרגניות.

שאלה: איזה תוספי מזון חשוב לתת לתינוק?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שמגיל 4 חודשים יש לתת לתינוק תוסף ברזל 15 מ"ג. חשוב מאד להתמיד עם התוסף.

שאלה: מאיזה גיל מותר לתת לתינוק אוכל?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שבגיל 6-7 חודשים אפשר להתחיל לשלב שתי ארוחות שלמות: מנת פירות בבוקר ובשר וירקות בצהריים. יש לחשוף בהדרגה למגוון מזונות ולהתמיד בכך. יש ילדים שמסתפקים ב-2 כפיות ויש שרוצים ארוחה מלאה. יש ילדים שמההתחלה מסיימים קערית ויש ילדים בתקופה הראשונה מסתפקים בכפיות בודדות.
לאכילה באופן עצמאי יש גם חשיבות להתפתחות המוטורית וקשר עין/יד/פה. אוכל הוא לא רק אוכל, אלא גם שלב בהתפתחות.

שאלה: צריך לתת לתינוק תוספת של מים?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שעד גיל חצי שנה לא נותנים תוספת מים לתינוק. חלב אם או פורמולה מספקים לתינוק את כל הנוזלים שהוא צריך.
מגיל חצי שנה ניתן לתת מים. יש להקפיד להרתיח את המים עד גיל שנה.
גם מים מינרלים יש להרתיח.
מגיל שנה אפשר לתת מים מינרלים או מי ברז.

שאלה: מאיזה גיל אפשר להתחיל לחשוף את התינוק למוצרי חלב?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שבגיל 9 עד 10 חודשים אפשר להתחיל לחשוף למוצרי חלב. לא לפני.
רגישות למוצרי חלב קשורה גם לחשיפה מוקדמת. פה דווקא חשוב לחכות. מומלץ להתחיל בגבינה טבעית ולא במוצרים ממותקים.
חלב כמשקה ניתן לתת רק מגיל שנה. עד אז עדיף חלב אם או פורמולה.

שאלה: המרק שאני מכינה לבת שלי תפל נורא, מותר להוסיף לו תבלינים?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שעדיף להרגיל ילדים לאוכל ללא תוספת מלח או סוכר. בני אדם לא נולדים עם העדפה למלוח, זה דבר נרכש. אין במלח יתרונות, ולכן עדיף לא להוסיף מלח למזון של התינוק. עם הזמן ייחשף התינוק לחטיפים מלוחים ויתרגל לטעם המלוח.


תזונת האם



שאלה: יכול להיות שהאוכל שאני אוכלת גורם לרגישות אצל התינוק שלי?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית, המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי אומרת, שרגישויות למזון הן מאד אישיות. אם חושדים שמזון מסוים גורם להפרעה בעיכול של האם או התינוק היונק, מומלץ להחסיר אותו לשבוע ולבדוק אם התופעה נפסקה. אם נפסקה תוך 24 שעות, כדאי להמשיך ולהימנע ממזון זה.
חשוב לבדוק באמת ולא להחליט מראש, כי לא מומלץ שהתפריט יהיה דל ומוגבל.

שאלה: מה צריך לאכול כדי לייצר יותר חלב עבור התינוק שלי?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שמחקרים לא הוכיחו שיש מזונות או משקאות שמגבירים את ייצור החלב. אם את מרגישה שמשהו גורם לה לייצר חלב, את יכולה להמשיך לצרוך אותו.
חשוב שתדעי, שכדי לייצר חלב את זקוקה למנוחה, רגיעה, ארוחות מסודרות ומאוזנות. לדבריה, אורח החיים הוא הקובע את ייצור החלב אפילו יותר מהתזונה.
חשוב להקפיד על אוכל אמיתי ופחות אוכל מוכן. מזון מעובד כמו שניצלים, חטיפים וצ'יפס לא מומלצים.

שאלה: אני מניקה ומרגישה כל הזמן רעב. כל כמה זמן צריך לאכול כשמניקים?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית, המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שחשוב לאכול ארוחות מסודרות כל היום. לדבריה, כל 3 עד 4 שעות מומלץ לאכול משהו. כיון שאת לא ישנה לילה שלם, וערה כמעט בכל שעות היממה, חשוב לאכול ארוחות קטנות כל היום.
הקפידי שיהיו בבית פירות, ירקות, מוצרי חלב וכו' ופחות חטיפים ומאפים, כדי שהסביבה תהיה מוכנה ומאפשרת.

שאלה: ילדתי לא מזמן ואני רוצה להוריד את כל העודפים. איזו דיאטה מתאימה אחרי לידה?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית, המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שהתקופה שלאחר הלידה היא לא הזמן לדיאטות. לא כדאי להגביל את צריכת הקלוריות, כיון שבתקופה זו חשוב להחזיר לגוף כוח מתקופת ההריון, מהלידה ומההנקות.
הקפידי על אכילה מאוזנת ומגוונת מכל קבוצות המזון. מותר גם שומנים כמו טחינה, אבוקדו ושקדים. מומלץ לאכול דגנים מלאים עם מינרלים וויטמינים, פירות, מוצרי חלב עד 5% וירקות מכל הצבעים.
הגוף מוציא הרבה אנרגיה בהנקה, אם אוכלים בצורה סדירה וכמויות רגילות במהלך תקופת ההנקה אפשר לרזות. אם אוכלים בתקופת ההנקה הרבה מאד, משמינים. תקופת ההנקה היא לא תקופה לפינוק "אני צריכה את זה". חשוב שהכל יהיה במידה.
באופן כללי בעולם התזונה חשובים המידה והאיזון, ולא אסור ומותר.

שאלה: צריך להמשיך לקחת תוספי תזונה גם אחרי הלידה?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית, המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שתוסף התזונה שנשים לוקחות בהריון – חומצה פולית וברזל -0 יש להמשיך לקחת גם חודש לאחר הלידה. נשים נוטות לשכוח את עצמן לאחר הלידה וחשוב למנוע חולשה. רק לאחר שעושים בדיקת דם ומוודאים שזה התאזן, אפשר להפסיק.



שאלה: כמה מים צריך לשתות בזמן ההנקה?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית, המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שיש להקפיד על שתייה מרובה, של 12 עד 14 כוסות מים ביום.

שאלה: יש לי שאלה קצת לא נעימה, אני מתקשה לעשות את הצרכים שלי מאז הלידה. מה עושים?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית, המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שאסור להתאפק וחשוב להוציא את הכל. אם יש לך עצירות, הקפידי על שתייה מרובה. אפשר להשרות שזיפים מיובשים במים חמימים ולשתות את המים. לא מומלץ לעשות חוקן או להשתמש בנרות גליצרין, כי מפתחים בהם תלות ומתקשים לתפקד בלעדיהם.

שאלה: מתי אפשר לחזור לפעילות גופנית אחרי הלידה?
תשובה: הודיה כהן, תזונאית קלינית, המעבירה סדנאות תזונה במלון יולדות הדסה בייבי, אומרת שניתן לחזור לפעילות גופנית 6 שבועות לאחר הלידה.
לאחר ניתוח קיסרי יש לחכות 8 שבועות ולהתייעץ קודם עם רופא.
עד אז, מותר לעשות הליכה בקצב איטי ללא מאמץ.

מיתוסים שגויים הקשורים בהנקה ואכילה:
  1. לא ניתן לרדת במשקל בזמן ההנקה – לא נכון
  2. יש מזונות שגורמים לגזים אצל התינוק כמו קטניות, כרוב, מיץ פרי – לא נכון
  3. אסור לשתות קפה – לא נכון
4. אסור לשתות משקאות מוגזים – לא נכון
5. אסור לאכול שום ובצל – לא נכון
6. יש מזונות המגבירים את ייצור החלב כמו בירה שחורה ושקדים – לא נכון
7. צריך לשתות חלב כדי לייצר חלב – לא נכון
8. לנשים צמחוניות לא כדאי להניק – לא נכון

הודיה כהן, תזונאית קלינית, מעבירה סדנאות תזונה לאם ולתינוק ב מלון יולדות הדסה בייבי בירושלים.
נשים הבוחרות לשהות במלון היולדות לאחר הלידה, נהנות ממגוון סדנאות, בנושאים המעסיקים כל אם אחרי לידה וביניהם גם סדנה העוסקת בתזונה לתינוק וליולדת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה